g Grutnieciba.lv

LV RU
x

g Grutnieciba.lv

Ienākt, izmantojot pasi

Close

Pozitīvs grūtniecības tests – ko nu?

shutterstock_133009466

Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācijas vadītājas, ginekoloģes  Daces Matules padomi sievietēm, kurām tikko iestājusies grūtniecība.

 

  • Ieraugot pozitīvu grūtniecības testu, noteikti nevajag uzreiz steigties pie ginekologa. Pašā grūtniecības sākumā augļa ola ir redzama tikai zem mikroskopa un šajā laikā ginekologs neko jaunu nevar pavēstīt. Tādēļ pirmajās grūtniecības nedēļās pie ginekologa nepieciešams vērsties tikai tad, ja parādās sāpes, asiņaini izdalījumi vai citas veselības problēmas. Ja jūtaties labi, pie ginekologa nepieciešams doties pēc mēneša jeb 6. – 7. grūtniecības nedēļā.
  • Jāatceras, ka, ieraugot pozitīvu grūtniecības testu, nav jāpārvērtē dzīve vai jādara kaut kas absolūti jauns, jo grūtniecība ir labas veselības rādītājs un ārkārtīgi gaišs notikums sievietes dzīvē.
  • Uzzinot, ka esat stāvoklī, droši varat sākt lietot folskābi, tā nepieciešamajās devās atrodama jebkuros grūtnieču vitamīnos. Padomu par to, kurus vitamīnus izvēlēties, var sniegt farmaceiti, kas ir arī mediķi un var ieteikt labākos grūtnieču vitamīnus, kas nodrošina pilnvērtīgu mikroelementu un vitamīnu uzņemšanu ikdienā. Folskābe nodrošina augļa nervu caurulītes attīstību sākot jau no pirmās stundas un tā nepieciešama pilnvērtīgai augļa attīstībai.
  • Viens no galvenajiem uzdevumiem jaunajām grūtniecēm ir izgulēties. Lai bērniņš pareizi augtu, tam nepieciešams miers, tādēļ mātes miegam ir liela nozīme. Grūtniecība pati par sevi rada miegainību – to izraisa paaugstināts hormona progestorona līmenis un tā ietekme uz smadzenēm. Pieredzējuši dzemdību speciālisti saka – kāds būs grūtniecības sākums, tādas būs arī dzemdības, tādēļ grūtniecei jācenšas kontrolēt stresa līmeni un miegs ir galvenais, kas harmonizē un nomierina.
  • Sievietei, kas uzzinājusi, ka gaida mazuli ir vērts sev atbildēt uz sekojošiem jautājumiem: vai es guļu pietiekoši, vai es dzeru pietiekoši, vai tas, ko es apēdu, ir par daudz vai par maz. Bērniņam katru dienu nepieciešams svaigs, pilnvērtīgs ēdiens,  kas satur ogļhidrātus, olbaltumvielas, taukvielas un šķiedrvielas – viss tas, kas nepieciešams sabalansētam uzturam.
  • Gados jaunām māmiņām dažkārt ir tendence par daudz ierobežot ēšanu. Viņas baidās par daudz pieņemties svarā. Tomēr jāatceras, ka bērna normālai attīstībai nepieciešams pilnvērtīgs uzturs. Bērns vēlas visu pilnīgi svaigu. Viņam nepieciešams ūdens, olbaltumvielas, mikroelementi.
  • Ieslēdzot sonogrāfijas aparātu, iespējams dzirdēt augļa sirdspukstus. Vidējais sirdspukstu skaits, it īpaši grūtniecības sākumā bērniņam ir 150 –  160 sitieni minūtē. Tas nozīmē, ka auglim ir intensīva vielmaiņa un katru brīdi, ir nepieciešams skābeklis, šķidrums un uzturvielas, lai varētu harmoniski attīstīties. Ir pierādīts, ka tad, ja māte nepieņemas svarā, bērniņš pārtiek no viņas otrreizējiem brūnajiem taukiem un nesaņem neko svaigu, tādējādi radot ogļhidrātu deficītu.
  • Saistībā ar uzturu jāatceras, ka nedrīkst iekrist galējībās. Ja māte nepieņemas svarā nemaz, bērniņš pārtiek no otrreizējām izejvielām, bet, ja māte pieņemas svarā par daudz, bērns tiek pārpludināts ar visu un tas var izraisīt problēmas ar cukura vielmaiņu. Būtiski, ka sieviete ar saviem ēšanas paradumiem grūtniecības laikā veido bērna ģenētisko predispozīciju turpmākajai dzīvei, gan saistībā ar cukura vielmaiņu, gan vairogdziedzera funkciju, gan to, vai bērns būs, piemēram, korpulents vai alerģisks. Tādēļ grūtniece nedrīkst neēst, bet jāēd ir mazās porcijās un pietiekoši bieži.
  • Jāatceras arī par svaiga gaisa  nepieciešamību. It īpaši, ja jums ir darbs birojā un pa dienu nesanāk iziet pastaigā, tas noteikti jādara ejot uz darbu vai nākot no tā mājās.
  • Ja esat nopietna sportiste, iestājoties grūtniecībai ir jāsamazina slodze. Grūtniecības laikā noteikti nav ieteicams skriet pusmaratonu, bet katrai sievietei nepieciešams ieklausīties sava ķermeņa labsajūtā un fiziskās aktivitātēs ievērot mērenību.
  • Grūtniecības laikā ļoti stingri rekomendē nelietot alkoholu. Ilgstošai alkohola lietošanai grūtniecības laikā ir neatgriezeniska ietekme uz augļa nervu sistēmas attīstību.
  • Grūtniecība ir īstais laiks, lai atmestu smēķēšanu. Bērniņš mātes dzemdē reaģē uz visām smaržām, smakām un emocijām, kas notiek ar māti, un visi darvas produkti iet cauri placentas barjerai. Hroniska un ļoti spēcīga smēķēšana var ietekmēt augļa attīstību, arī augšanas aizkavēšanos. Smēķēšana izraisa skābekļa trūkumu, tādēļ arī tad, ja kāda cigarete tikusi uzsmēķēta grūtniecības sakumā, apzinot šo grūtniecību, ārsti ļoti sirsnīgi iesaka pārtraukt smēķēšanu.
  • Ja grūtniecība iestājas agrā rudenī, Pasaules veselības organizācija rekomendē vakcinēties pret gripu. Tas ir ieteicams, jo agresīvas vīrusu infekcijas un hipertermijas jeb izteikti paaugstinātas temperatūras viena no nevēlamām blakusparādībām var būt augļa bojāeja. Tāpat jāatceras, ka grūtniecības laikā imunitāte ir zemāka, tādēļ jāievēro īpaša piesardzība.
  • Grūtniecības laikā jāseko līdzi D vitamīna līmenim, ja tas ir zems, papildu jālieto D vitamīns. Tāpat jālieto daudz šķidruma, nepieciešams svaigs gaiss un jāveic mērenas fiziskās aktivitātes. Ar savu ģimenes ārstu var konsultēties par dažādiem augu izcelsmes preparātiem, kas stimulē imunitāti.

Lai pievienotu komentāru, Tev jābūt reģistrētam lietotājam!


Noderīgas saites

Adobe Flash not available

Portālu veido:

Sadarbībā ar:

Portālu www.grutnieciba.lv Veselības ministrijas un Slimību profilakses un kontroles centrs ir radījis, lai sniegtu visaptverošu un skaidrojošu informāciju jaunajiem un topošajiem vecākiem par grūtniecību, grūtniecības norisi un ar to saistītajiem jautājumiem. Šajā portālā varat iepazīties ar informāciju par valsts sniegtajiem pakalpojumiem grūtniecēm un mazuļiem, kā arī ar nozares vadošo speciālistu ieteikumiem.

Portāla tapšanā, kā sadarbības partneri piedalās Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācija un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija.

Ja ir jautājumi un ierosinājumi par mājaslapas veidošanu un tā saturu, lūdzam rakstīt info@grutnieciba.lv.

SPKC sociālajos tīklos: Twitter, Facebook, YouTube, Draugiem.lv