g Grutnieciba.lv

LV RU
x

g Grutnieciba.lv

Ienākt, izmantojot pasi

Close

Svarīgi ieteikumi, lai saglabātu labu veselību grūtniecības laikā

Pārfrazējot slaveno teicienu ar to, ka veselā miesā ir vesels gars, varam droši apgalvot, ka veselā mammā aug vesels bērniņš. Ir daudz pierādījumu, ka tieši no mātes veselības un dzīvesveida ir atkarīgs bērna veselības stāvoklis gan piedzimstot, gan viņa dzīves laikā.

Ēd veselīgi!

Veselīgs uzturs ir kā labs „būvmateriāls” mūsu ķermenim, lai tas darbotos saskanīgi.  Slikts „izejmateriāls”  rada nevajadzīgu risku.

  • Iekļauj savā uzturā vairāk graudaugu. Vislabāk, ja tie ir pilngraudu produkti – rupja maluma maize, brūnie rīsi, makaroni un tml.
  • Katru dienu ēd 4-5 porcijas augļu un dārzeņu. Par porciju varētu uzskatīt tik, cik aptuveni ietilpst tavā plaukstā. Ir labi, ja šos augļus un dārzeņu izvēlas pēc principa – „jo krāsaināk, jo labāk”. Tā var nodrošināt organismam pilnu spektru vajadzīgo vitamīnu un minerālvielu.
  • Dienā ieteicams 600 – 800 ml piena un/vai skābpiena produktus, kam samazināts tauku saturs.
  • Grūtniecības laikā tik svarīgās olbaltumvielas nodrošina pākšaugi, liesa gaļa, zivis. Ir labi, ja zivis uzturā tiek iekļautas vismaz vienu, divas reizes dienā.
  • Samazini uzturā lietotā vārāmā sāls daudzumu. Pieaugušam cilvēkam ir ieteicams lietot sāli ne vairāk kā vienu tējkaroti dienā. Vairums cilvēku neapzinoties sāli patērē pārmērīgi, jo tādos produktos kā siers, dažādi konservi, desas, žāvējumi, marinējumi, satur ļoti daudz sāli. Tādēļ labāk ir izvēlēties mājās gatavotu ēdienu, kur sāli var piebērt pēc nepieciešamības tieši pirms ēšanas. Pārmērīgs sāls daudzums var būt nieru problēmu cēlonis, tas var veicināt tūskas rašanos un paaugstinātu asinsspiedienu.

Neaizraujies ar gāzētājiem bezalkoholiskajiem dzērieniem

Tu jau zini, ka gāzētie dzērieni nav labākais veids kā veldzēt slāpes, un regulāra to lietošana izraisa aptaukošanos, sirds un asinsvadu slimības, zobu stāvokļa pasliktināšanos, kā arī hronisku vitamīnu trūkumu organismā. Šīs visas ir veselības jomas, kurām topošās māmiņas pievērš pastiprinātu uzmanību, vai tiešām to vēl vajadzētu saasināt ar glāzi “burbuļūdens”? Grūtniecības laikā no gāzētajiem dzērieniem būtu jāizvairās vairāku iemeslu dēļ. Vispirms jau – to sastāvā esošie saldinātāji stimulē apetīti un var radīt nevajadzīgu svara pieaugumu, tāpat arī šādā veidā uzņemtais nesamērīgi lielais cukura daudzums ir visai taisns ceļš uz aptaukošanos un cukura diabētu. Lielākā daļa gāzēto dzērienu satur kofeīnu, kas izraisa uzmundrinošu reakciju un var provocēt dažādus nervu sistēmas un sirds-asinsvadu sistēmas traucējumus kā māmiņai, tā arī mazulim. Savukārt ogļskābā gāze, kas pati par sevi nav kaitīga, rosina kuņģa un zarnu trakta sekrēciju, paaugstina kuņģa sulas skābumu un var izraisīt vēdera uzpūšanos, stimulēt dedzināšanu kuņģī. Vēl gāzētie dzērieni ir bagāti ar dažādām skābēm, kas negatīvi ietekmē zobu emalju un var samazināt kalcija saturu grūtnieces organismā, jāpiemin arī mākslīgās krāsvielas un konservanti, kas mēdz izraisīt alerģiskas reakcijas, astmu, izsitumus… No tā visa var izvairīties, ja gāzēta dzēriena vietā izvēlēsies ūdeni, svaigi spiestu sulu vai zāļu tēju! Atceries, ka ogļskābo gāzi satur arī gāzētais ūdens, tāpēc esi uzmanīga ar tā patēriņu. Ja esi pieradusi dzert tieši gāzētu ūdeni un nejūti nekādu diskomfortu, 2-3 glāzes dienā vari droši izdzert arī grūtniecības laikā, tomēr vairāk gan nevajadzētu.

Kusties uz veselību!

Ja vien ārsts nav liedzis nodarboties grūtniecības laikā ar fiziskām aktivitātēm, atceries, ka grūtniecība nav slimība un fiziskas aktivitātes gaidību laikā ir pat ļoti ieteicamas. Vienīgais jāraugās, lai izvēlētie sporta veidi ir tādi, kur nav risks nokrist, savainoties vai kā citādi kaitēt sev un mazulim, piemēram, riteņbraukšana, jāšana, slēpošana no kalna un tml. Labāk izvēlēties tādus aktivitāšu veidus, kas ir saudzīgāki, bet sniedz gandarījumu – nūjošana, peldēšana, speciāla vingrošana grūtniecēm utt. Ļoti labi, ja izdodas fiziskas aktivitātes veikt svaigā gaisā.

Seko savam svara pieaugumam grūtniecības laikā!

Tas, cik lielam jābūt svara pieaugumam grūtniecības laikā, ir atkarīgs no tā, kāds ir bijis Tavs svars pirms grūtniecības. Ārsts pirmās vizītes laikā, ņemot vērā Tava svara un auguma attiecību, noteiks ķermeņa masas indeksu (ĶMI). Ja Tev ir:

  • pazemināts ĶMI (mazāks par 18,5) – normāls svara pieaugums ir 12,5–18 kg;
  • normāls ĶMI (18,5–24,9) – normāls svara pieaugums ir 11,5–16 kg;
  • paaugstināts ĶMI (25,0–29,9) – normāls svara pieaugums ir 7,0–11,5 kg;
  • ĶMI, kas liecina par aptaukošanos (lielāks par 30) – normāls svara pieaugums ir 5–9 kg.
  • Atceries, ka grūtniecības laikā nav jāēd par diviem! Tas var radīt tikai pārmērīgu svara pieaugumu, ko saista ar slēptu cukura diabētu, augļa masa var pieaugt pārāk strauji un par daudz, kas var radīt sarežģījumus dzemdībās un turpmāk bērnam dzīves laikā. Sievietēm ar aptaukošanos ir grūtniecības norises papildu riska faktori: ir grūti novērtēt augli ar ultrasonogrāfijas metodi, biežāk attīstās grūtnieču cukura diabēts un ir paaugstināts asinsspiediens. Tāpat ir novērots, ka, ja arī piedzimstot bērnam viss šķiet normāli, gadījumos, ja māte ir pārāk daudz pieņēmusies svarā grūtniecības laikā, bērnam vēlākā dzīves periodā var parādīties dažādas veselības problēmas.

    Seko savam asinsspiedienam!

    Par normālu asinsspiedienu var uzskatīt, ja tas ir 120/80 mm Hg. Par paaugstinātu to uzskata, ja pārsniedz 140/90 mm Hg. Asinsspiedienu var ātri izmērīt mājas apstākļos, pie ārsta vai aptiekā. Laikā līdz apmēram 22.grūtniecības nedēļai sievietēm mēdz novērot nedaudz pazeminātu asinsspiedienu. Asinsspiediens ir zemāks arī tad, kad gatavojamies vakarā uz miegu, jo organisms vēlas atpūsties. Ja tiek novērots paaugstināts asinsspiediens, noteikti jākonsultējas ar ārstu!

    Atvēli laiku atpūtai un miegam!

    Kvalitatīva atpūta un miegs ir ļoti svarīgi grūtniecības laikā. Tas palīdz saglabāt možu garu un labsajūtu. Tev būtu nepieciešams miegs 7 – 8 stundas dienā. Nepārpūlies! Dažreiz „ligzdas vīšanas” instinkts sievietei liek pārmērīgi darboties pa māju, tādējādi neapzinoties to gatavojot mazuļa ienākšanai. Nekautrējies lūgt palīdzību mājas darbos partnerim, mammai, draudzenei un tml. Kad bērniņš piedzims, Tev tāpat būs rūpju gana.

    Noteikti atsakies no alkohola lietošanas un smēķēšanas grūtniecības laikā!

    Smēķēšana, alkohola lietošana un grūtniecība nav savienojami jēdzieni. Dažreiz mēdz teikt, ka neliela alkohola deva bērnam nekaitēs, tomēr neviens līdz šim nav noskaidrojis, tieši cik liela deva mazulim var būt kaitīga, tādēļ no alkohola lietošanas ir vērts atteikties vispār. Tieši tas pats attiecas uz smēķēšanu. Tabakai sadegot, rodas oglekļa monoksīds, jeb tvans, kas ir nāvējoša gāze. Tvans samazina skābekļa daudzumu, kas ar asinīm tiek pievadīts audiem, līdz ar to, pastāv risks, ka auglim netiek piegādāts pietiekams daudzums skābekļa. Ar smēķēšanu grūtniecības laikā tiek saistīti 10% bērnu nāves gadījumu pēcdzemdību periodā.

    Iemācies izvairīties no liekiem kārdinājumiem, pateikt „nē” un meklē alternatīvas

    Ir saprotams, ka jebkuram cilvēkam, arī grūtniecei gribas sevi palutināt un uz brīdi iepriecināt. Svarīgi ir šajā laika periodā atrast motivāciju un pareizās alternatīvas, lai sevi iepriecinātu, vienlaicīgi nenodarot ļaunumu gaidāmajam bērnam. Varbūt šis ir laiks, kad nevajag turēt iemīļoto sarkanvīnu ierastajā plauktā vai ledusskapī. Tā vietā ieliec kādu veselīgāku alternatīvu, piemēram, dzērveņu sulas paku. Iemācies pateikt „nē” cigaretes piedāvājumam kompānijā un tā vietā vienkārši nosūkā kādu ledeni, kas garšo. Meklē iespējamos veidus pasargāt sevi un bērnu.

    Neuzturies vietās, kur ir kaitīgi vides apstākļi

    Tev un Tavam gaidāmajam bērnam var ļoti kaitēt indīgas vielas, kas dažkārt ir sastopamas stipri piesārņotā vidē. Ja darbā Tev var būt saskare ar šādām vielām, vienojies ar darba devēju par iespēju darīt kādu citu darbu, kas nekaitē grūtniecībai. Neuzturies telpās, kur notiek darbošanās ar kaitīgām vielām. Noteikti seko līdzi tam, ko ēd. Nelieto uzturā nezināmas izcelsmes produktus.


Noderīgas saites

Adobe Flash not available

Portālu veido:

Sadarbībā ar:

Portālu www.grutnieciba.lv Veselības ministrijas un Slimību profilakses un kontroles centrs ir radījis, lai sniegtu visaptverošu un skaidrojošu informāciju jaunajiem un topošajiem vecākiem par grūtniecību, grūtniecības norisi un ar to saistītajiem jautājumiem. Šajā portālā varat iepazīties ar informāciju par valsts sniegtajiem pakalpojumiem grūtniecēm un mazuļiem, kā arī ar nozares vadošo speciālistu ieteikumiem.

Portāla tapšanā, kā sadarbības partneri piedalās Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācija un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija.

Ja ir jautājumi un ierosinājumi par mājaslapas veidošanu un tā saturu, lūdzam rakstīt info@grutnieciba.lv.

SPKC sociālajos tīklos: Twitter, Facebook, YouTube, Draugiem.lv